תצוגת לילה

שי ליטבק
קרן פייגון
شاي ليتپاك
كيرن فايچون
Shai Litvak
Keren Faigon

Loop City | מטרופולין חדשה בישראל

בהנחיית: אדר' ארז אלה

Shai.litvak1@gmail.com
https://shailitvak1.wixsite.com/mysite
keren.faigon@gmail.com
https://kerenfaigon.wixsite.com/website

https://projectloopcity.wixsite.com/website

הפרויקט מציע לייצר מטרופולין חדשה בישראל לאורך ולצד מסילות הרכבת, תוך שינוי מתווה קווי הרכבת הקיימים והפיכתם ללופים מעגליים. העיר מייצרת קשר בין מרחב הרכבת בתנועה לבין המרחב הבנוי שלצידה ומציעה מחשבה חדשה על מה עוד רכבת יכולה להיות.

העיר הצרה והאורכית הפרוסה על כל הארץ מציעה את עצמה כעיר ציבורית חדשה בישראל תוך ערעור על המושגים 'פריפריה' ו'מרכז'. הרכבת שתכליתה היום היא ההגעה המהירה אל היעד, מייצרת בתרחיש זה עירוניות חדשה.

הרכבת היא כלי תחבורה ייחודי, ציבורי, היא בועה שנעה בזמן ובמרחב, בקשר משתנה עם סביבתה. ייחודיותה של הרכבת נובעת מעצם היותה רשת של תשתית עצמאית, בלתי תלויה בתשתיות אחרות אשר מתפרסת על אלפי קילומטרים. בזכות זאת, הרכבת מזמינה התקדמות טכנולוגית שמאפשרת לה להגדיל את מהירותה באופן מתמיד. בעצם היותה מערכת סגורה, סט החוקים והשיטה המפעילה אותה, היא הופכת נפרדת מהעולם החיצון, וזו מייצרת עולם בעל היגיון פנימי דרכו היא פועלת במרחב הארצי.

תפיסת הרכבת השתנתה במהלך מאה השנים האחרונות, ובפרויקט זה אנו מציעות תפקיד חדש מתוך תפיסה חדשה את הרכבת.
בישראל קיימים כ-1,500 קילומטרים של מסילות ברזל, כאשר כחמישים מטרים משני צידי המסילה, הם שטחים השייכים ל'רכבת ישראל' בהם אסור לבנות, על פי חוק. הפרויקט מציע להשתמש בתשתית קווי הרכבת הקיימים בישראל ובשטח הלא מנוצל שלצידי המסילה, ליצירת מטרופולין חדשה.

קיום העיר מתאפשר בזכות שיטת נסיעה ייחודית. ניתוק קרונות זה מזה ומעבר קרונות בין רכבת אחת לשנייה מייצרים נסיעה רציפה מכל מקום לכל מקום ללא צורך בירידה מהרכבת. תוואי הרכבת החדש מציע נסיעה במתווה של לופ. בכך הדרך הופכת אינסופית, דבר שמאפשר מגוון התרחשויות שאורכות שעה, יום או חיים שלמים, בזמן השהייה ברכבת ובעיר שבתחומה. את התכנון אנו מציגות דרך לופ 'שפלה', אחד מני הלופים הרבים המרכיבים את העיר.

היום ישנן ארבע מטרופולינים בישראל. המטרופולין החדשה המתפרסת על כל הארץ מציעה נקודת מבט מחודשת על תכנון ארצי, הסתכלות שניתן להשליך על כל מקום בעולם.
הרכבת הופכת להיות יעד בפני עצמה ומשמרת ערכי חוויה ומהירות. אנו מציעות את המטרופולין החדשה כמרחב המשלב פרוגרמות מגוונות השזורות זו בזו, מרחב בו אפשר לעשות הכל מכל מקום. מטרופולין חדשה, התואמת את העידן בו אנו חיים היום, עידן הבו-זמניות.


The project proposes to create a new metropolis in Israel along and alongside the railway tracks, while changing the layout of the existing railway lines and turning them into circular loops. The city creates a connection between the always-moving space of the train and the built space next to it and offers a new perspective of what else a train could be.
The narrow, longitudinal city spread over the entire country offers itself as a new public city in Israel while challenging the concepts of 'periphery' and 'center'. The train, whose purpose today is to reach the destination quickly, represents a new urbanity in this scenario.
The train is a unique, public means of transportation. It is a bubble that moves in time and space, in a changing connection with its environment. The uniqueness of the railway stems from the fact that it is a network of independent infrastructure that stretches for thousands of kilometers. Thanks to this, the train invites technological advances that allow it to increase its speed constantly. By being a closed system with its own set of rules and methods that operate it, the train becomes separate from the outside world, and this produces a space with internal logic through which it operates.
The concept of the train has changed over the last hundred years, and in this project we offer a new role arising from a new concept of the train.
In Israel, there are about 1,500 kilometers of railroads, with about fifty meters on both sides of the railway as areas belonging to the "Israel Railways" where it is forbidden by law to build anything. The project proposes to use the infrastructure of the existing railway lines in Israel and the unused area along the tracks, to create a new metropolis.
The existence of the city is made possible thanks to a unique method of travel. Disconnecting carriages from each other and passing carriages between one train to another produces a continuous journey from anywhere to everywhere without the need to get off the train. The new train route offers a ride in the route of a loop. In this way, the road becomes endless, which allows for a variety of events that last an hour, a day or an entire lifetime, while staying on the train and in the city encompassing it.
Today there are four metropolitan areas in Israel. The new metropolis that spans the entire country offers a new perspective on national planning which can be projected to anywhere in the world.
The train becomes a destination in itself while preserving the values of experience and speed. We offer the new metropolis as a space that combines diverse programs intertwined, a space where everything can be done from anywhere. A new metropolis, befitting of the age in which we live today, the age of simultaneity.

Close